Stødteknik og Præcision
Hvorfor stødteknik og præcision?
Det er meget simpelt. Hvis du ikke rammer der, hvor du sigter, så får du aldrig de point eller oplæg du ønsker dig.
På denne side kan du læse lidt om, hvordan dit stød bliver mere nøjagtigt.
Kommer du som regler for tykt eller tyndt på ballen?
De næste 2 afsnit kommer til at handle om præcision.
Her er lidt teori med billeder på, hvor du reelt skal sigte med den røde bal på den hvide.
Præcision
Her har vi en hvid bal. På denne bal er der sat 9 streger.
1 i midten og 4 ud til hver side.
Stregerne skal symbolisere det sigtepunkt du gerne vil træffe, med den røde.
For at ramme de forskellige punkter, skal du sigte med kø spidsen på det angivne punkt.
For at ramme nr. 5 – Sigt lige på nr. 5.
For at ramme nr. 4 – Sigt lige på nr. 4.
For at ramme nr. 3 – sigt på halvbal. (Se forneden)
For at ramme nr. 2 – sigt 1 dupspids ved siden af ballen.
For at ramme nr. 1 – Sigt 2 dupspidser ved siden af ballen.
Med dette system er det vigtigt at huske:
Ved nr. 1 og 2 skal det altid give 3.
For at ramme nr. 1 = 2 dupspidser ved siden af = 3
For at ramme nr. 2 = 1 dupspids ved siden af = 3
Mange har det svært når de skal tyndt på den hvide, mange tænker nemlig ikke over at man med køspidsen skal sigte FORBI den hvide.
På billedet nedenunder kan man se hvad der menes.
Halvbal
Med halvbal menes der, at man med sin køspids skal sigte direkte på kanten af den hvide bal. Dette kan ses på billedet ovenfor. Halvbal er den røde streg.
Sigt forbi
På billedet ovenfor kan man se hvordan der bliver sigtet ca. 2 dupspidser ved siden af, for at kunne ramme punkt nr. 1.
Spøgelsesballen
Spøgelses ballen kan hjælpe, da man uden linjerne og tallene stadig
tydeligt kan se, hvor den røde skal ramme den hvide. Talsystemet kan dog
sagtens bruges med spøgelsesballen.
På billederne forneden rammer man faktisk sigtepunktet 3, ved at sigte på halvbal.
Mange ville lave den fejl at sigte direkte på linjen 3. Problemet er, at man derved kommer alt for tykt på den hvide og i stedet rammer nr. 4.
Jo tyndere du skal på, jo mere "ved siden af" den hvide bal, skal du sigte.
De næste afsnit kommer til at handle om stødteknik.
Uden et stabilt stød, kommer du ikke til at ramme den røde, som du gerne vil.
Stødteknik
Stødteknik er noget af det mest vigtige i billard generelt.
Det er stødteknik der sørger for, at du rammer hvor du sigter. Hvis du har mestret dette rammer du aldrig forbi. Evige point!
Det kan være svært at koncentrere sig om både stødet, håndplacering, arm og derefter at støde igennem. Derfor skal det øves, øves og atter øves, sådan at det sker naturligt når du spiller.
Her er et par videoer, og under dem en lille guide til hvordan du får et godt stød.
Her er en kort, sjov video om stødteknik!
Denne video viser hvordan man IKKE støder igennem ordentligt.
Den viser de fejl, som meget ofte ses.
Sidst i videoen viser den et ordentligt gennemstød.
Her er en udvidet video om stødteknik og præcision!
Denne video viser mere udvidet om stødteknik og præcision i sit stød.
Der bliver vist både hvordan man går til bordet og hvordan man holder sin arm og krop, når man støder.
Hvordan er det så, at jeg skal støde?
1. Hvordan går man til bordet.
Det betyder noget, hvordan du står.
Den retning du gerne vil støde, træd frem med samme hånd din kø er i. Derefter tager du dit andet ben og træder helt frem til bordet.
Husk at vende dine hofter til siden, sådan at der er plads til at din kø kan bevæge sig frem og tilbage.
(Hvordan du skal stå ved bordet, kan ses på billedet nedenunder.)
2. Hvordan holder man sin arm.
Den hånd din kø er i, den arm skal gå i en vinkel.
Fra skulder til der, hvor din hånd er på køen.
Det er vigtigt at huske, at denne vinkel skal passe til, når din dupspids rammer den røde.
(Vinklen kan ses på billedet nedenunder.)
3. Hvordan støder man igennem.
Nu har du styr på ben og armstilling.
Nu skal du støde igennem.
Bevæg din underarm, og KUN din underarm frem og tilbage. Ligesom en robot. Overarmen skal forblive frossen.
At støde igennem betyder, at din køspids skal gå igennem den røde og først standse ca. 10cm. efter stødet.
(Se videoerne får at se et ordentligt gennemstød.)
Sådan står man ved bordet.
På billedet kan du se hvor langt fødderne er fra hinanden, med det ene ben lidt længere fremme end det andet.
På billedet kan man også se, at overkroppen og hofterne er vendt skråt til siden i føddernes retning.
Sådan holder man sin arm.
På billedet kan du se, hvordan overarmen bliver holdt i en vandret position. Overamen må IKKE bevæge sig.
Underarmen går lodret ned.
Når dupspidsen af din kø er lige foran den røde, skal din arm være i denne vinkel.